Journey in my special world

În perioada 20-28 noiembrie 2011, în Tîrgu Frumos a avut loc schimbul de experienţă bilateral România-Italia “Journey in my special World”. Timp de 7 zile, 12 tineri italieni – 10 elevi însoţiţi de 2 profesori, de la Institutul Tehnic Comercial Statal I.T.C. “Padre A.M. Tannoia”, din Corato – Ruvo di Puglia (Bari) veniţi prin organizaţia Info-Point EURODESK “Tannoia”, au  participat la activităţi în cadrul organizaţiei ASIRYS (coordonatorul schimbului de experienţă), la Şcoala Specială “Trinitas” (partener principal al proiectului), la Colegiul Unirea Paşcani şi la Şcoala Specială Paşcani. De asemenea, cei 12 italieni împreună cu alţi 12 tineri din Tîrgu Frumos au organizat un flash-mob şi un seminar la Librăria Cărtureşti în Iaşi.
“Proiectul reprezintă o şansă pentru copiii cu deficienţe din Tîrgu Frumos pentru că unul din rezultate va fi o carte ce va reuni toate metodele nonformale folosite în cadrul activităţilor, instumente ce vor constitui exemple de bună practică în lucrul cu tinerii dezavantajaţi pentru toţi cei interesaţi.” a declarat Larisa Zugravu, managerul de proiect şi profesor de engleză la Şcoala Trinitas.
Proiectul “Călătorie în lumea mea specială” a încurajat o mai bună colaborare între ţările europene şi a determinat implicarea tinerilor în lupta pentru incluziunea socială prin intermediul voluntariatului şi a educaţiei non-formale. Temele abordate în proiect au fost dizabilitatea, arta si cultura.

“În cadrul proiectului vom experimenta moduri creative şi antreprenoriale de combatere a discriminării tinerilor cu handicap, concentrându-ne pe instrumente cum ar fi dansul, teatrul şi sportul. Tinerii din comunitate, tinerii profesionişti interesaţi de problemele de incluziune socială şi tinerii cu dizabilităţi, au lucrat împreună pentru a crea un exemplu de bună practică la nivel european.” a declarat Mihaela Diana Podariu, lider de proiect şi preşedintele ASIRYS.

Raportul detaliat pe zile al acestui proiect se găseşte aici:

Prima zi a schimbului de tineri  a fost ziua în care participanţii au trebuit să se cunoască, au existat trei grupuri de tineri: participanţii din Italia, tinerii voluntari din România şi elevii Şcolii S.A.M. Specială Trinitas, care sunt copii cu deficienţe mintale uşoare şi moderate, copii ce provin din medii defavorizate, orfani sau ce aparţin etniei rrome. Pentru început a fost realizată o vizită în şcoală, pe la fiecare clasă, pe parcursul vizitei a existat un schimb de informaţii cu privire la deficienţele copiilor, participanţii au interacţionat şi au propus jocuri pe care le-au realizat împreună cu elevii cu deficienţe. Am făcut un joc de cunoaştere cu toţi participanţii în proiect şi a urmat o prezentare  personalizată a fiecărui participant şi a organizaţiei de trimitere cât şi a ţări de provenienţă, adică a Italiei şi a României. Tinerii cu deficienţe nu au putut fi scoşi din şcoală pentru petrecerea pe care ei trebuiau să o ofere participanţilor, de aceea s-a organizat un schimb intercultural în cadrul şcolii, în care tinerii cu dizabilităţi au organizat un program artistic, în care au prezentat două dansuri tradiţionale, o horă şi braşoveanca. La rândul lor tinerii din Italia ne-au prezentat un dans tradiţional, ambele dansuri, din cele două ţări, au fost incluse în flash-mobul de la finalul proiectului. Au fost realizate diverse jocuri de cunoaştere, iar la sfârşitul zilei am identificat aşteptările, temerile, contribuţiile pe care doresc să le aducă participanţii în cadrul schimbului şi am discutat despre Programul Tineret în Acţiune. Am observat că pentru majoritatea participanţilor era prima oară când beneficiau de oportunităţile oferite de un Schimb de Tineri. Am făcut şi un joc de cunoştere în care tineri din Italia au trebuit să descrie românii, iar cei din România să descrie italienii, astfel am putut identifica prejudecăţile şi stereotipiile faţă de cele 2 culturi. Tot în prima zi s-a vorbit despre programul pe care  trebuie să-l parcurgem  în următoarele zile, iar la sfârşit s-a realizat feedback-ul pentru ziua care s-a încheiat.

A doua zi a început cu un joc energizant – masca, după care a urmat atelierul de lucru manual. Participanţii din România şi Italia împreună cu 12 copii de la două clase cu deficienţe moderate şi uşoare au fost provocaţi să realizeze lucrări folosind tehnici ca quilling, origami, origami modular şi origami. S-a urmărit dezvoltarea abilităţilor de intercomunicare şi a creativităţii, cât şi eliminarea stereotipiilor conform cărora copii deficienţi nu sunt creativi. Au fost realizate o sumedenie de lucrări care apoi au fost prezentate şi explicate, iar la sfârşitul activităţii fiecare participant a făcut schimb de lucrări cu cei din sală. A existat o comunicare aparte între participanţi, care atunci când nu reuşeau să se înţeleagă folosindu-se de limbajul verbal, se foloseau de semne, de desene sau de ceilalţi din jur pentru a explica, barierele lingvistice au fost depăşite astfel. După masa de prânz, au fost prezentate modele de terapii alternative, care au trebuit adaptate şi explicate de participanţi. Au fost realizate diverse jocuri non formale din 2 în 2 ore, printre care Dansează după cum îţi cânt şi trenul european. În partea finală a zilei s-a realizat atelierul de pictură pe sticlă, în care tineri participanţi din România şi Italia au învăţat să picteze ajutaţi de copii cu deficienţe, care fac săptămânal lecţii de pictură pe sticlă. Aceştia au comunicat foarte bine iar la sfârşitul activităţii a existat o sesiune de dezbateri despre artă şi copii cu deficienţe au vorbit despre modul în care sunt trataţi de societate. Pe seară participanţii din România au organizat seara cu specific românesc, în care a fost realizată prezentarea asociaţiei şi a României cât şi a produselor, muzicii şi dansurilor tradiţionale.

A treia zi a avut ca principal scop cunoaşterea aproapelui dincolo de deficienţe şi mediul social, prin vizite la diferitele şcoli şi prin prezentarea procesului educaţional care se realizează diferit într-o şcoală normală şi una specială. La ora 7 eram în gară cu destinaţia Paşcani, unde aveam să întreprindem activităţi la două şcoli cu specific diferit. Liceul Unirea, un liceu cu profil tehnic şi Şcoala Specială din Paşcani unde se întâlnesc copii cu deficienţe moderate şi severe. Activităţile au început la Liceul Unirea cu câteva jocuri nonformale, urmate de prezentări personalizate structurate pe echipe mixte de participanţi şi elevi ai liceului şi de câteva piese teatru forum. După masa de prânz a urmat vizita la Şcoala Specială, unde ne-a fost făcută o descriere a şcolii şi a specificului ei, apoi am avut posibilitatea să mergem din clasă în clasă, de a face împreună cu copiii deficienţi jocuri non-formale şi de a afla mai multe despre deficienţele şi cazurile lor sociale. Ne-am reîntors la liceu pentru prezentarea finală a pieselor de teatru forum, am făcut jocurile Spiţele şi Săpăliga, s-a realizat feedback-ul iar după cină ne-am întors în Tîrgu Frumos. Am ajuns în jurul orei 21 şi am realizat o ultimă întâlnire de jumătate de oră pentru a explica jocul Îngeraşul şi a trage la sorţi îngeraşii. 

A patra zi a fost ziua competiţiei sportive, obiectivele zilei au fost dezvoltarea abilităţilor sportive, promovarea fairplay-ului şi consolidarea spiritului de echipă. Ziua a început cu jocurile energizante Ştafeta şi Imitaţia, după care s-au format echipe pentru a genera un plan de organizare a competiţiei sportive. Fiecare echipă a prezentat probele şi jocurile sale şi au fost selectate cele mai bune pentru competiţie. A urmat o dezbatere pe tema “Sportul fără bariere”, în care fiecare participant a vorbit despre pasiunile sale sportive, despre modele din lumea sportului şi tineri cu handicap care au reuşit să-şi depăşească limitele.  A urmat competiţia sportivă, în care toţi participanţi au avut de parcurs diferite probe şi de câştigat diverse jocuri. După încheierea competiţiei, au fost premiaţi toţi tineri deficienţi care au participat, iar primii trei au primit şi diplome. După încheierea competiţiei au existat discuţii libere în care au fost abordate teme ca importanţa toleranţei, a voluntariatului, a integrării persoanelor cu dizabilităţi în grupurilor noastre. Două ore au fost dedicate flash-mobului, am mers la Clubul Copiilor, într-o sală de dans special amenajată, în care s-a discutat alegerea coregrafiei, a temei şi au început repetiţiile.
  Seara a fost dedicată partenerului din Italia care a realizat o seară specific italiană, cu mâncăruri, muzică şi dansuri tradiţionale. Grupul din Italia a făcut o prezentare power point a ţării şi asociaţiei de care apartin.

A cincea zi a început cu două jocuri: statuia tăcută şi mima, după care au urmat repetiţiile la flash-mob. După pauza de cafea participanţii au fost provocaţi să dea lecţii de dans unor copii de grădiniţă şi copiilor cu deficienţe de vedere care veniseră la Club pentru lecţiile de dans. S-a urmărit dezvoltarea abilităţilor de comunicare, promovarea diversităţii culturale şi dezvoltarea abilităţilor de pedagog în cadrul unui grup multicultural. Deşi neprevăzută această activitate a reprezentat o oportunitate încununată cu succes, care i-a făcut pe participanţii din Italia şi România să înţeleagă că au ceva de oferit şi de primit atunci când ai răbdare şi dai cei mai bun din tine. La sfârşitul activităţii au existat discuţii libere pe tema multiculturalitate şi diversitate. Am finalizat activităţile şi ne-am pregătit să mergem în Iaşi. Am ajuns şi ne-am cazat în Tudor, considerat unul din cele mai mari cartiere studenţeşti.  A fost seara Karaoke-ului, în care participanţii au cântat în română, italiană şi engleză.

A şasea zi a fost ziua în care am repetat pentru flash-mob, aceasta era metoda folosită de noi pentru a promova lupta împotriva discriminărilor referitoare la persoanele cu dizabilităţi sau care provin din medii defavorizate. Repetiţiile s-au realizat în parcarea Facultăţii de Chimie a Universităţii Ghe. Asachi, care nu ne-a susţinut în demersul nostru de a ne oferi o sală pentru repetiţii. Am fost ajutaţi de vremea frumoasă şi de participanţi care au dansat fără oprire până le-a ieşit sincronul. După masă ne-am adunat pe grupe pentru a discuta despre conferinţa pe tema „Schimbului de Tineri”. Iar la ora 16 a avut loc conferinţa la Libraria-Cărtureşti, în cadrul căreia fiecare tânăr a vorbit despre experienţa lui ca voluntar şi despre ce înseamnă pentru el un schimb de tineri. Pe seară am ieşit într-o discotecă unde am realizat Flash-mobul.

 A şaptea zi am decis să realizăm 6 flash-moburi în cele mai importante zone din Iaşi, alegerea a fost inspirată pentru că Iaşul este un oraş plin de istorie, centru studenţesc şi capitală culturală a României, iar vizibilitatea de care ne-am bucurat a fost mare. Am realizat cu această ocazie şi vizitarea oraşului cele 6 locuri publice fiind şi de o mare importanţă culturală şi istorică: Piaţa Unirii, Bulevardul Ştefan cel Mare, Palatul Culturii, Copou, şi am inclus şi Mall Moldova datorită traficului de persoane care vizitează acest centru comercial. Cina am luat-o în Iaşi, iar la ora 22 ne-am întors în Tîrgu Frumos şi am făcut evaluarea finală, bagajele şi testimonialele. 

Mai multe fotografii se găsesc aici (click pe cuvinte): 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se formulează un obiectiv SMART?

Tîrgu Frumos - cele mai importante obiective turistice

Turism în Paşcani